Friday, March 20, 2009

DeMaM vS SeLeSeMa??????

woi ati2 la skit nak bersin... merebak kt sume la nnt...

iyekkkk.....jijiks.....kwang2...poyos....


doktor nak perli saya ke?

Selsema atau dikenali juga sebagai demam selsema merupakan campuran beberapa jenis gejala yang mengganggu saluran pernafasan.

Gejala-gejala ini lebih bersifat akut dan terhad yang seringditunjukkan oleh gejala-gejala seperti hidung berhingus dan berairserta bersin.

Cecair yang jernih keluar dari rongga hidung yang dijangkiti merupakantanda utama selsema. Cairan yang mulanya cair akan bertukar menjadilebih pekat, bermukus dan bernanah.

Umum beranggapan keadaan ini disebabkan oleh jangkitan bakteria.Bagaimanapun, virus boleh menyebabkan reaksi inflamatori tersendiriyang menghasilkan mukus.

Kerosakan sel yang berlaku boleh menjadibertambah teruk bergantung kepada jenis virus yang dihidap. Terdapatlebih kurang 200 jenis virus yang boleh menyebabkan selsema.

Gejala selsema yang disebabkan oleh jangkitan virus selalunya berlaku dengan cepat. Selain daripada struktur nasal atau hidung yang terganggu, tempat-tempat lain di sepanjang sistem pernafasan mungkin turut dipengaruhi.

Penghidap akan mengalami gejala-gejala tersebut dengan cepat dan berterusan untuk beberapa hari iaitu antara satu hingga empat hari. Bagi individu yang tidak menghadapi sebarang komplikasi, jangka masajangkitan akan mengambil masa lima hingga tujuh hari untuk reda.

Gangguan setempat batuk, sakit tekak, sakit telinga, sakit kepala,demam dan sakit otot merupakan komplikasi yang mungkin timbul. Kombinasi gangguan di hidung, pengeluaran hingus dan hidung tersumbatakan menyebabkan bersin.


actually nie yg belaku kt aku... adoi seksa tol sbb nak mkn da x rase ape2... dammm...... aku tol2 benci selsema pasal kwan kau mst soh mkn ubat byk2.... arghhhhhhhhhhhhhhh 1 tekanan pd aku..............!!!!!!!!!!! tp klu diorg xde soh mkn ubat mst aku saje2 plak nak mkn ubat...sbb aku mmg nak cpt smbuh pon... ( ngengada la plak...penampo nak?)

hahahhahhahah......

korg nak tau x pasal ubat yg slalu korg amik tu...bhaye taw...

(ko pkai telan je kn pdhal ntah ape yg dia sental kt prot ko la tu....)

nie la yg aku nak bg tau,secara am nya ubat asetaminofen or parasetamol merupakn agen antipiretik pilihan. namun ubat tu perlu digunak kn ngan berhati2 untuk mmperolehi kesan antipiretik yg maksimum dan mgelakkkan sebarang ksilapan yg x sengaja dri berlaku seperti dos yg berlebihan n kracunan...

sbnrnya bkn elok sgt pon mkn ubat nie, bwak efect yg buruk....
klu stakat batuk ckit2 je.jgn la trus amik ubat...

pling x pon minum air masak byk2 tu lg bgus ,lgpon doktor pon da bg tau kt aku dlu....kwang2...( sje tmbah crita)

oleh itu aku menyeru kwan2 aku sume,jgn terlalu bergantung nga ubat,x elok tok sistem bdan kte nie... ubat nie cme nak lega kn kesakitan je n pd mase yg same nak ilangkn ksakitan tu korg x sdar ubat tu ade dadah yg dimasuk kn dlm kuantiti yg sdikit... xpasal2 kte da jd pnagih dadah sbb mkn ubat yg berlebihan...

nak wat crita la ckit,dlu aku ade kwan gurl mase kt skola... dia nie lincah bdak nya ske wat keja gler...

ade ke sakit kpale leh telan 1 papan pil ( 10bji) nga minum air coke...

pastu dia jd khayal skjap,merapu2 dia ckp pape ntah....( bengong tol,xpkir pnjang)

last2 dia masuk ospital,sbb dia wat bnda yg x masuk akal... org kate dia nak bunuh dri,pdahal sje nak mncuba mkn pil nga air coke...

ko byang kn je la cmne air coke tu bertindak balas nga pil dlm perut manusia... menghakis la weh...

aku arap tu sume jd kn teladan,jgn la sesekali mkn ubat tnpa kbenaran doktor... sbnra nya kte sakit nie, ade ikamah nya...

Allah nak bg kte ujian, sbb DIA nak uji kte same ade kuat x nak hadapinya... klu kte trima nga tenang n tabah...da tntulah kte berjaya melepasinya...

n ade jgk sakit yg DIA bg nie nak bg pringatan kt kte supaya sntiasa mengingati DIA,..
yelah kekadang kte nie mudah lalai sbg manusia... x slame nya kte kt atas,idup nie mcm roda kjap kt atas,kjap kt bawah... ble kte da kt atas ingat2 la supaya kte bersukur ape yg ade jgn cpt nak melenting je... aku pon same,aku selesema nie aku perlu ucap syukur pd DIA sbb ingat kn aku jgn leka sgt...tu maksud nya ALLAH mmg syg kn hambanya....







1 comment: